🔍 صنعتِ لبنیات آشکارا نشان داده که اصلیترین هدفش فروشِ بیشترین محصولاتِ لبنی به بیشترین افرادِ ممکن است.
چنین تعهّدِ سفت-و-سختی به فروشِ یک محصول به خودیِ خود غیرِاخلاقی نیست.
معضلِ اخلاقی وقتی رخ مینماید که صنعتی، صرفاً به خاطرِ منافعش، با نفوذ به مؤسسههای دولتیای که مسئولیتِ آگاهانیدن مصرفکنندگانِ آمریکایی از مسائلِ مربوط به سلامتیشان را بر عهده دارند، آنها را به فساد میکشانَد و اطلاعاتی را که به عمومِ مردم داده میشود تحریف میکند.
در سالِ 2001، دولتِ آمریکا، زیرِ فشارِ کنشگرانِ هوادارِ قشرِ مصرفکننده، هیئتی علمی را برگماشت تا ادعاهایِ رایج در تبلیغاتِ محصولاتِ لبنی مبنی بر سالمبودنشان را بررسی کند.
این هیئتِ پزشکان نتیجهگیری کردند که شیر را «نمیتوان "نوشیدنیِ ورزشکاران" محسوب کرد، مشخصاً از پوکیِ استخوان جلوگیری نمیکند، و، در نوعِ پُرچربش، ممکن است نقشی در ایجاد بیماریِ قلبی و سرطانِ پروستات داشته باشد.»
فقط منتقدانِ آمریکایی نیستند که دارند میکوشند تا با اکاذیبِ تبلیغاتیِ شیر مقابله کنند. وزارتِ بهداشتِ فدرالِ سوئیس علیهِ صنایعِ لبنیِ سوئیس شکایت کرده و اظهار داشته که آنها در ارائهیِ شواهدِ پزشکی برایِ پشتیبانی از این ادعا که شیر درمقابلِ پوکیِ استخوان خاصیتی بازدارنده دارد ناکام مانده اند.
📌 ترجمهیِ بخشی از نخستین فصلِ کتابِ «ماستمالی: حقیقتِ ناخوشایند دربارهیِ شیرِ گاو و سلامتیِ شما» نوشتهٔیِ جوزف کِئون. نویسنده در این کتاب میکوشد لابیگریهایِ صنعتِ لبنیات را با ارائهیِ اسناد و شواهدِ علمی برملا کند، در حینِ خواندنِ کتاب، درمییابیم که صنعتِ لبنیات (و صنعتِ دامداری در حوزهای وسیعتر) دارد قدم در همان راهی میگذارد که صنعتِ دخانیات تا چند دهه پیش، بیش از نیمقرن آن را پیمود (و همچنان هم تمامِ تلاشش را در همان جهت ادامه میدهد) و نتیجهاش مرگِ میلیونها نفر در سرتاسرِ جهان بوده:
نفوذ به سازمانهایِ دولتی و تحریفِ اطلاعرسانیها به مردم، تبلیغاتِ دروغ، اجیرکردنِ دانشمندان برایِ گرفتنِ «نتایجِ سفارشی» از پژوهشها، پشتِپردهنگهداشتنِ آسیبهایِ محیطِزیستیِ بهبارآمده در فرایندِ تولیدِ محصول، سرپوشگذاشتن رویِ بیماریزابودنِ محصولات و حتّا وارونهنمایاندنِ این موضوع، و غیره.